-->
U3F1ZWV6ZTIyMjI5Mjc2MDUyX0FjdGl2YXRpb24yNTE4MjcwMjk0NzI=
recent
أخبار ساخنة

ابو عين حمرا - ازاي تذاكر العربي 3ث


ازاي تذاكر العربي

ابو عين جمرا - ازاي تذاكر العربي 3ث





أولا انت عندك العربي بينقسم الي

القراءة

ودي لوحدها حكاية بس سهله عندك في العربي 5 دروس قراءة متستغربش هم 5 بس رخمين شوية.
  1.              اولهم درس إرادة التغيير ودا درس فلسفي يعني لازم فيه تحفظ جامد حتي لو فهمت لازم تحفظه كويس اووي             والامثلة اللي فيه تتكتب بالنص.
  2.       البيروني ودا درس تاريخ هيكلمك في الدرس دا عن أبو الريحانه البيروني ويحكيلك شوية عنه وعن مؤلفاته              وصفاته وشوية معلومات عنه ودا لازم تحفظه كويس برده.
  3.           القدس ودا ديني علي تاريخي يعني حاجه حلوة كدا وسهله هيكلمك في الدرس دا عن القدس واسمائها واصلها            وتاريخها وخلي بالك من حتة تاريخها دي.
  4.          العلم في الإسلام ودا تقدر تقول فلسفي وتاريخي يعني هيفهمك ان العلم نوعين وان الإسلام شاملهم وشوية كلام          زي الفل كدا وسهل متقلقش.
  5.           قيم إنسانية في الدرس داه يفهمك ان السلام بيهتم بحرية الفرد وتحرير العبيد وشوية كلام موزونين كدا ومفهومين وهيبقي سهل معاك.

اذاكرها ازاي؟


يجب أن يبدأ الطالب بقراءة الموضوع من الكتاب المدرسي، بعد ذلك يعتمد على المذكرات الخارجية لقراءة الأسئلة والإجابات حول كل درس، ثم يشرح لنفسه السؤال والإجابة، لتثبيت المعلومات، يُفضل تحديد الأسماء والتواريخ بلون مخالف، أثناء المذاكرة، حتى يتمكن الطالب من استرجاعها.

ثانيا القصة

عندك القصة لعمك طه حسين هيحكيلك عن قصة حياته وما فيها ومتفكرش انه عشان كفيف هتبقي قليله لا دا مهتم بأدق التفاصيل حتي انه وصف السلم والترعة واوضته ....الخ هتلاقي فيها كلام كتير وفيها أسئلة بتيجي من بين السطور بس عشان تذاكر القصة حلو تخيلها وعيش احداثها واربط بين الفصول وبعضها هي طويلة شويتين بس مسلية ورخمه.

ثالثا الادب

الادب وعندك في الادب تسع دروس منهم 6 مدارس ادب زي
  1. مدرسة الاحياء والبعث وجيل التطوير 
  2. الاتجاه الوجداني
  3. مدرسة الديوان
  4. المدرسة ابولُّو
  5. مدرسة المهاجر
  6. المدرسة الواقعية والشعر الجديد
  7. الرواية 
  8. القصة القصيرة 
  9. المسرحية
 وطبعا الادب مش محتاج كلام كله لازم يتحفظ وهتلاقي في الوصف بعض المدارس بتاعت الادب متلخصه سؤال وجواب ومغطية الدرس كامل ودي اتعملت بعد حل بوكليت الامتحان وبوكليت الرساله ومراجعة الرساله والامتحان والابداع يعني هتلاقي فيها كل الأسئلة اللي بتيجي في الامتحانات واقدر اقولك ان الامتحان مش هيطلع منها بإذن الله لانها شاملة كله.

اذاكر الادب ازاي؟


 الطريقة المثلى لمذاكرة الأدب، هى الكتابة والإعتماد على ما يشبه طريقة شجرة المفاهيم، بحيث يحول الطالب كل درس إلى سؤال وإجابة، يكتبها في شكل مربعات ودوائر، بحيث يحتوي المربع على عنوان رئيسي، ويكتب في الدائرة كلمة مفتاحية تُلخص السؤال، كلمة مفتاحية أخرى تُلخص إجابته، مشيرا إليها بالأسهم.


رابعا النصوص 

  1.       غربة وحنين (حفظ)
  2.      المساء
  3.       في رثاء مي  (حفظ)
  4.       اهواك يا وطني
  5.      من انت يا نفسي
  6.      النسور(مقطع حفظ)
  7.      التكافل الاجتماعى(اخر فقرة حفظ)
  8.      الكنيسة نورت

 ازاي اذاكر النصوص؟

البدء بمذاكرة الأدب المرتبط بكل نص من النصوص، فمثلاً يجب أن يبدأ الطالب بمذاكرة تلاميذ البارودي، قبل مذاكرة نص «غربة وحنين». القراءة المتأنية للنص، مع محاولة استخراج معاني الكلمات، حتى يتمكن من فهم المعنى العام للأبيات. تحويل النص إلى قطعة بلاغة، أي يستخرج الطالب بنفسه مظاهر الجمال، والمحسنات والأساليب وغيره حفظ النص على مراحل وليس جملة واحدة.

خامسا النحو 

والنحو روح لمدرس فاااهم مش مدرس يحفظك انا كنت باخد عند مدرسين عربي واحد بيديني نحو بس والتاني بقيت الفروع.
وف النحو بالذات نصيحه امشي بطريقه مدرس واحد لان كل مدرس ليه طريقه وهتلخبط نفسك بينهم

البلاغة

 لازم تفهم بتتكتب ازاي؟ وتستخرج المحسنات والصور ازاي؟ واجابة الشرح ازاي؟

ورقة البلاغة  

ليست هناك تعليقات
إرسال تعليق

إرسال تعليق

الاسمبريد إلكترونيرسالة